Barkmjöl

I juli 2017 fällde vi några fler tallar och jag (Malin) som just läst på hur man gör barkmjöl gick in för att testa själv. 
 
När man gör barkmjöl är det innerbarken man vill åt. Själva kambiet. Det är den vita barken som sitter innanför det bruna och det gröna på tallen, men utanpå själva virket. När tallen är nyfälld är det ganska lätt att ta den tunna barken då det fortfarande är ganska mycket vatten i kambiet. 
 
De yttersta lagren avlägnades så att bara det vita var kvar. 
 
Typ så här. 
 
Sedan ska barken torkas och rostas i ugnen (eller över öppen eld enligt instruktionen jag hittade).
Jag råkade dock bränna barken på första försöket så det var ju tur att jag hade tagit ganska mycket bark. Bara att rosta en omgång till! 
 
När barken är rostad ska den malas. Jag testade med mortel. Då blev det lite som havregryn i storleken så jag körde med mixerstaven i barken och då blev det bättre! 
 
Sedan gjorde jag en rågsurdegsgrund och bakade ett hårt bröd med en tredjedels barkmjöl istället för rågmjöl. Oerhört gott! Till och med barnen sa att det var det bästa hårda brödet de hade ätit! 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: